Yinyoga


Yinyoga är en blandning av positioner, traditionell kinesisk medicin, mindfulness och buddistisk meditation. 

Det är en lugn och stilla form av yoga där vi stannar i varje position i mellan 3-6 min vanligtvis. Alla positioner är antingen sittande eller liggande. 

Det är avslappningen vi vill åt när vi utövar yinyoga. Så vi lämnar all form av press, stress och tvång och fokuserar istället på andetaget och låter på så sätt gravitationen föra oss djupare i positionerna. Vi når långt in i bindväven och mjukar upp dessa som blir stela ju äldre vi blir, om vi sitter mycket och pga andra faktorer. Vi lättar på spänningar, blockeringar och stagnationer. Allt lagras i kroppen och i våra bindväven. Tar vi inte hand om det kan det visa sig i både fysisk och psykisk smärta. Vi ökar blodcirkulationen, blir rörligare och mer flexibla, lättar upp för flödet i kroppen att röra sig fritt utan att fastna, blir mer medvetna om vår kropp och vårt sinne, ökar närvaron i livet.

Vi försöker flytta fokuset in i kroppen och tillåta det bekväma som de obekväma komma upp till ytan. Utan dömande. Utan för vad det är. Alla tankar och alla känslor som visar sig får ta sin plats innan vi släpper iväg det igen.

Inga förkunskaper krävs. Du gör det du kan utifrån där du är och dina förutsättningar. I yinyogan anpassar vi positionerna och tar hjälp av tex. block, kuddar och filtar.

Alla kan yinyoga. Det är det finaste jag vet med yinyoga. Att verkligen alla som vill, kan vara med.






Using Format